17 augustus 2023

Een serie postzegels uit Nederland Indië

- English is below

Alfred Reinhold Maria Kreisler, geboren in 1888, was de ontwerper van een reeks postzegels voor Nederlands Indië. De serie begint bij 1 cent en loopt door tot 10 cent. Het gaat dan om de zegels met de opdruk NED INDIE in een letter die ik zeer aansprekend vond (en nog steeds vind)

Daar moest ik een font van maken, besloot ik in een creatieve bui. Het kostte een paar maanden maar toen had ik ook wat. Het werd een letter met een geheel eigen uitstraling, opgebouwd vanuit slechts de letters D, E, I en N. Meestal heb ik een wat ruimere basis om een font mee te bouwen, maar deze vier moesten het doen. Pas toen het font klaar was, kwam ik tot de ontdekking dat er ook hogere waarden bestonden, met daarop de beeltenis van koningin Wilhelmina en de tekst NEDERL. INDIE. Twee extra letters dus, de L en de R, die ik zelf ook al had bedacht.


Hier de complete serie van lage waarden, vanaf 1 cent tot 10 cent. Mijn eerste model was de zegel van 5 cent met een mooie kleur blauw. Dat was deze: 


Centraal op het plaatje een waterbuffel, in het Maleis kerbau geheten, wat in het Nederlands Karbouw werd. De Karbouw-serie dus, hoewel er wel stemmen opgingen om de serie te noemen naar de sawah die vooraan staat. Die mening heeft het niet gehaald.
Toen de letter eenmaal klaar was, kwamen er afbeeldingen naar voren met het zelfde lettertype, zoals de officiële verhuiskaart, ook ontworpen door Kreisler


En daar blijkt dat hij de letters toch iets anders had vormgegeven dan ik. Risico van het vak, zullen we maar zeggen. Zie hier de verschillen een beetje duidelijker 



En ook voor deze letter geldt: het is leuk dat hij er is, maar hij gaat pas echt leven als iemand er iets moois mee maakt. Norma van der Horst schreef een mooi boek over de Amsterdamse School in de stad Groningen, onder de titel Stadjesrpaleizen 


A whole series of low value stamps was designed by Alfred Reinhold Maria Kreisler, born in 1888, for the Netherlands Indies. A special letter was used on those stamps to spell the words NED INDIE, Dutch for Netherlands Indies. They look like a lot, but in essence there are only 4 distinct characters: namely D, E, I and N. A small base, but enough for me to design a complete font around it. The fontfile may be downloaded by clicking the button KARBOUW in the right hand column. --->

Geen opmerkingen: