03 oktober 2021

Onenigheid over een font

 Zoals gezegd, ik maakt het font Dudok, van de hand van gemeente-architect Willem Marinus Dudok. De eerste versie werd ook in gebruik genomen door de gemeente en een der ambtenaren kwam klagen over het feit dat het smalle stukje van de B onderaan zat en niet bovenaan. Mijn antwoord: dat heeft Dudok zo bedacht en niet anders.

De B lijnt mooi uit met de dwarsstok van de E en dat lijkt mij voldoende. De ambtenaar gaf niet op en het leek er sterk op dat hij koste wat kost zijn gelijk wilde halen. Ik had hem bijna getrakteerd op de typografische versie van de beroemde uitspraak uit de film "New Kids Nitro", namelijk "wie is er hier nou de snackbar, gij of ikke?"
Het verhaal gin weer door, er werd een andere B getoond, ook ontworpen door Dudok en in gebruik bij het interne belsysteem van het raadhuis. Die B zag er zo uit:


En dus, zo was de redenatie, de B in mijn font moest worden omgedraaid. Sorry, maar dat bepaal ik altijd nog zelf en het gebeurt NIET. Een simpele fotomontage laat zien waarom niet. We maken een E uit het buitenfont (waar het publiek tegenaan kijkt in de gangen van het raadhuis) even breed als de E in het woordje BELET en dan blijkt dat het om twee verschillende lettertypes gaat.



Eentje voor de buitenkant en een voor intern gebruik. Die laatste wordt alleen gezien door ambtenaren en niet door het publiek.
Ondertussen staat het verhaal - zonder de conclusie hierboven - ook op internet. Wie dat eens wil lezen gaat op zijn gemak naar: 

De omgekeerde B van architect Dudok

2 opmerkingen:

José Hagedorn zei

Prachtig! Hoe kan ik dit lettertype gebruiken voor een uitnodigingskaart? ik ga trouwen in Dudoks Raadhuis en wil zo graag dit lettertype op onze kaart gebruiken.
Met vriendelijke groet,
José Hagedorn

Richard Keijzer zei

Dag José,

In de rechterkolom van het blog zie je een button DUDOK, klik daarop en je kan het lettertype downloaden. Installeren onder Windows en je bent "in business", zoals dat zo mooi heet